91 dagar i Tanzania

Dag 22 - KÖTTFREDAG

Publicerad 2012-10-05 19:28:10 i I Tanzania,

Just nu sitter vi i restaurangen här på Kundayo ochh väntar på veckans efterlängtade köttabete! Finns inget bättre sätt att avsluta en "arbetsvecka" på än så. 

Idag på eftermiddagen gick vi och badade med barnen i en flod som ligger en bit ifrån centret. Så underbart att se dem! Så genomlyckliga hela tiden från det att vi började promenera ner mot floden, under tiden de plaskade omkring och på vägen hem igen. Vi själva var lite mer nervösa av oss. "Vägen" ner är knappast särskilt barnvänlig, och hade vi varit svenska dagisfröknar på utflykt hade vi säkert blivit stämda för att ha utsatt barnen för risk. Men barnen här är så duktiga. De är vana vid att ta ansvar för sig själva, och klarar sig så otroligt bra tack vare att de fått lära sig allt den "hårda" vägen. Vad vi tycker om dem allihop!

Idag på daladalan hem var det förresten trängre än vanligt så vi räknade... till 28 pers! Packade som sillar i den här hettan - SVETTIGT!

 








 














Kommentarer

Postat av: Anna-Karin Hofmeijer

Publicerad 2012-10-05 22:28:24

Så härligt att läsa om er tjejer, vilket jobb ni gör!! Och vilka fina bilder ni tar!!
Kram på er och ha det fortsatt gott!!

Postat av: Peter

Publicerad 2012-10-06 13:27:49

Ser ingen av "fröknarna" bada" ?????

Postat av: Tilda Palm

Publicerad 2012-10-08 17:51:47

Hej på er tjejer!

Jag måste börja med att berömma er för en riktigt fin och intressant blogg! Jag hittade den genom Linnéas nyhetsbrev så det är därför jag har varit inne och tjuvkikat lite.
Det är så att jag är en Skövdetjej som heter Tilda, som har som plan att åka ner till Linnéas center i Januari. Och när jag fick syn på att ni är där nere nu tänkte jag att det är ett perfekt tillfälle att fråga experter som är där på plats, om lite tips och råd. Hoppas det är okej för er ;)

På de bilderna jag har sett på er blogg ser ni ut att ha det jätte bra och jag hoppas de tar väl hand om er! Det ser ut som att ni har fått hjälpa till att jobba ganska hårt så det jag blev nyfiken över är om ni samtidigt känner att ni har tid över för att umgås och leka med barnen vissa stunder också eller blir det mer "kroppsligt arbete"?
Sen tänkte jag bara höra hur ni gick till väga för att samla in pengar innan ni åkte? Hur mkt pengar samlade ni in och hade ni med er saker också?

Jag förstår om ni varken har så mkt tid eller någon bra uppkoppling där nere men det vore jätte jätte kul att få ett litet svar så småning om, när ni har tid över! Jag vet inte om ni har någon mail men om ni har det får ni gärna svara på min hotmail istället så kan jag skriva där sen för jag kommer säkert bombtrakassera er med frågor så småning om!
Jag hoppas ni har det super bra,
Med vänliga Hälsningar Tilda Palm :)

Svar: Hej!
vad kul att höra, och kul att du följer oss! Självklart :)

När det gäller jobb så har vi bestämt jättemycket själva. Det allra hårdaste jobbet har anställda snickare gjort, och vi har hjälpt till med det vi har kunnat. Det beror helt på vad du väljer själv att göra för projekt när du kommer ner. En del har målat t.ex.
Du kommer se när du är här vad som behövs, så tänk inte för mycket på det nu.
Tid med barnen får du absolut! Vi är med de flera timmar varje dag, och de flesta dagar är det det enda vi gör :)

Vi sålde bröd och anordnade ett disco för låg- och mellanstadiebarn. Sen har vi även ett konto där folk kan sätta över pengar om de vill stödja oss, och det har vi "marknadsfört" på facebook. Vi samlade in typ 12 000 innan vi åkte och sen har vi fått lite mer in på kontot nu när vi varit här.

Vår mejl är [email protected], så skriv där om det är nåt mer! :)
Kram
jamboafrika.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Välkommen till vår blogg!

Vi är tre tjejer som den 7-25 juni åker tillbaka till vårt saknade Tanzania efter att hösten 2012 volontärarbetat på barnhemmet Zion Care i tre månader. Den här gången ska vi också försöka oss på den stora utmaningen - Kilimanjaro. Hoppas ni vill följa med på vår resa! Kontonummer: 8299-0,933 140 361-9 (Swedbank)

Agnes, Hanna, Linnéa

Kategorier

Arkiv

Sponsorer